Gaudí’den Le Corbusier’ye Arı Kovanı Metaforu

Yayın tarihi: 06.06.2007

Gaudí’den Le Corbusier’ye Arı Kovanı Metaforu

    

Juan Antonio Ramírez

Türkçesi: Ayfer Teker Garcia

Dost Kitabevi Yayınları, Nisan 2007, 175 s.

 

Madrid Complutense Üniversitesi’nde sanat tarihi hocası olan Ramírez, geçmişte ailesiyle birlikte yaşadığı evi ziyareti sırasında babasına ait “Elmisana” marka arı kovanlarına rastlar. Babası Lucio Ramírez de la Morena, “arıcılık ütopyası”nın peşinden koştuğu gençlik yıllarında, akılcı arı kovanları üreten Ulusal Arıcılık Hizmetleri İdaresi’ni kurmuş; pek çok insanı peşinden sürükleyerek, İç Savaş sonrası İspanya’da seyyar arıcılığın yayılmasında önemli bir rol oynamıştır. Ancak, mucizenin sonu kötü bitmiş, şirket iflas etmiştir. Oğul Ramírez, yıllar sonra tekrar karşılaştığı bu arı kovanlarının “simetrik, akılcı, boyuna göre eni daha geniş bir pencere ile düz bir çatısı olan bir çift villa” şeklinde tasarlandığını farkeder. Arı kovanlarını insanların ideal yerleşim birimleri olarak gören anlatı geleneği köklü bir geçmişe dayanır. Ramírez’in Le Corbusier Vakfı’nda ve Paris kütüphanelerinde üzerinde çalıştığı konu daha ziyade arıcılık ile modern mimarlık arasındaki ilişki. Yazar, arıların örgütlenmesi ve arı kovanlarının meydana getirilişindeki doğal itkiyle ilgili metaforların Gaudí, Mies van der Rohe, Bruno Taut, Rudolf Steiner, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier gibi mimari ve sanatsal modernliğin belli başlı isimleri için ne denli güçlü birer esin kaynağı olduğunu ortaya koyuyor.

 

Yayın » Konu Başlıkları

© 2019 Tüm hakları saklıdır.
Matbaacılar Sitesi No:115 Bağcılar, İstanbul
iletişim
Boyut Pedia Kategoriler