40-4 Bir David Rowland klasiği

Yayın tarihi: 13.11.2006

40/4 Bir David Rowland klasiği

 

Bauhaus geleneğinin tasarım, yalınlık, kalite ve işlevsellik ilkeleriyle buluşan güçlü tasarım felsefesiyle HOWE, David Rowland imzası taşıyan efsanevi 40/4 tasarımının üretim ve dağıtım hakkını taşıyor. Bu tasarım klasiğiyle 24-28 Ekim tarihleri arasında Köln’deki

Orgatec Fuarı’nda tanışabilirsiniz.

 

 

Danimarka’nın Middelfart kentinde konumlanan Howe, 1920’li yıllarda A.B.D.’nin Connecticut eyaletinde Trumbull’da Harold Howe tarafından kurulmuş. Avrupa’daki satış faaliyetine 1970 yılında başlayan Howe, 1989’da merkezini Danimarka Middelfart’a taşımış. Böylece Howe Europe gerçeğe dönüşmüş.

Howe, dinamik tasarım ürünü mobilyaların geliştirilip üretildiği ve dağıtımının yapıldığı, uluslararası platformda tanınmış bir isim olup, kendisini 21. yüzyıla taşıyacak olan dünya çapında bir satış organizasyonuna sahip.

 

 

Tesis işletmecilerinin, işletme maliyetlerini en aza indirgemenin ve mekansal kullanımı maksimize etmenin arayışı içinde olduğu günümüzde,  “yerden kazanma” ve “çok amaçlılık” terimleri giderek daha fazla önem kazanıyor. “Mekan” pahalıdır ve hiç bir zaman yeteri kadar değildir. Dolayısıyla mobilyanın mekan içinde sağladığı esneklik, minimum mekanın taleplerini karşılaması açısından önem taşımakta.

Howe koleksiyonu içindeki tüm ürünler, kolayca birleşip ayrılacak, katlanacak ve kullanımda olmadıkları zaman istiflenerek kaldırılarak yerden kazanacak şekilde tasarlanır. Mekan ve esnekliği gereksinen işletmelerin evrensel problemlerine kalıcı çözüm getiren Howe çözümleri, yalınlık, işlevsellik ve tasarruf  ilkelerini kurum tasarımı literatürünün ayrılmaz bir parçası haline getirmiştir.

 

 

Zamandan kazandıran, çok amaçlı toplantı, konferans, çalışma, yemek masa ve sandalyeleri üretimi, on yıllardır Howe firmasının ana faaliyeti olarak süregelmekte. Hafif, esnek mobilyalarla yaşamı kolaylaştırmayı hedefleyen Howe ürünleri, katlanarak, bağlanarak, istiflenerek, dönüştürerek, minimum çaba, iş gücü ve zaman gerektiren tasarımlar olarak yaşamı kolaylaştırma hedefine kilitleniyor.

 

 

Tasarım tarihi içindeki Bauhaus Ekolü, Howe tasarım felsefesi üzerinde oldukça etkin olmuş. Firma yetkilileri bunu Bauhaus geleneğinin tasarım, yalınlık, kalite ve işlevsellik ilkeleriyle örtüşen güçlü fikirlerine bağlıyor: “Bir diğer deyişle, mobilya tasarım ve çözümlerimizin bu güçlü ve ödünsüz tasarım geleneğinin omuzlarında yükseldiğini ifade etmek mümkün. 1919 ve 1933 yılları arasındaki dönemi güçlü bir şekilde etkileyen

Bauhaus mimarlık okulu ve sanatının arkasındaki kişilerin hedefi, yalın olmakla birlikte çekici ve esnek mobilyalar yaratmaktı. Bauhaus fikirleri Howe için rehberlik eden bir ışık olmaya devam etmekte.”

 

Rowland – Howe işbirliği

 

 

40/4, istiflenebilirlik özelliği ile benzeri olmayan bir tasarım. Tasarımcı David Rowland imzasını taşıyan sandalyenin 40 adedi birbiri içine hızla ve düzgün bir biçimde oturarak 4 feet yüksekliğinde bir kule meydana getiriyor.  40/4, ismini bu istiflenmiş yığından almış. Kolayca yapılan tek bir hareketle, her sandalye bir diğerinin içindeki yerine oturarak yığın içindeki yerini alıyor. Ayırmak içinse kaldırmaya gerek yok, dışa doğru kaydırmak yeterli. Sadece yerden değil zaman ve iş gücünden de kazandırıyor bu tasarım harikası.

 

 

Sadece 40/4 değil, Howe’un tüm ürünleri, yerden kazandıran, çok fonksiyonlu, işlevsellik ve esnekliği en üst düzeyde gerçekleştiren ürünler…

1940 yılında Moholy-Nagy’de çalışmalarına başlayan David Rowland, İllinois eyaletindeki Principia College’de Fizik Bölümü’nde lisans, Michigan’daki Cranbrook Sanat Akademisi’nde Endüstriyel Tasarımda Güzel Sanatlar Bölümü’nde yüksek lisans eğitimi aldı. Amerikalı ilk Endüstri Tasarımcısı olan Norman Bel Geddes’le çalıştığı sırada ilk sandalye tasarımlarını oluşturdu. Amacı, büyük kitlelerin faydalanabileceği, dolayısıyla toplu olarak üretilebilecek bir ürün tasarlamaktı. Rowland, sandalyeyi mimarlık, sanat ya da heykelin bir parçası gibi algıladığı için, en çok bu konsept üzerinde çalışıyordu. Ayrıca sandalyenin toplu olarak üretilebilir olması da ilgisini çekiyordu. Çabası sadece birilerinin bir an için çok çekici bulabileceği bir form yaratmak değildi. O, bu yüzeysel etkinin ötesine gitmek istiyordu. Çalışmasında sandalye ve fonksiyonunun yeni ve net bir tanımını yapabilmeyi hedefliyordu. Tasarlayacağı sandalye sadece farklı olmamalı, aynı zamanda mutlak olarak “daha iyi” olmalıydı. Sonuçta elde edilen, kesinlikle daha iyi olandı. Orijinal metalden üretilen 40 sandalye, üst üste istiflendiğinde 4 feet (120 cm) yüksekliğinde bir kule oluşturabiliyordu. Sadece minimalist, heykelsi formu olan değil, zarif çerçevesiyle yalanlanan yapısal dayanıklılığa sahip bir sandalyeydi bu.

Yeni sandalye uluslararası tasarım platformu tarafından oldukça sıcak karşılandı. 1964 yılında düzenlenen Milano Trienal’inde “Büyük Ödül”e layık görüldüğünde, aynı zamanda tasarımcısı David Rowland’a bu ödülü alan iki Amerikalıdan biri olma ayrıcalığını kazandırdı. Amerikan Tasarımcılar Enstitüsü, 1965 yılında sandalyeye “Ofis Dünyasının En İyi Parçası” ödülünü verdi. Avusturyalılar, 1969’da tasarıma “Mobilya Altın Madalyası”nı layık gördü.

Günümüzde müzelerin güzel sanatlar koleksiyonlarında yer verilen “40/4”, dünyanın modern klasikleri arasında olmaya devam ederken, kalabalık kitlelerce tanınmaya devam ediyor. Howe, Avrupa’nın yanı sıra Rusya, Afrika, Avustralya, Yeni Zelanda ve Asya’da (Endonezya hariç) “40/4” isimli sandalyenin üretim ve dağıtım haklarına sahip.

 

 

Çabası sadece birilerinin bir an için çok çekici bulabileceği bir form yaratmak değildi. O, bu yüzeysel etkinin ötesine gitmek istiyordu. Çalışmasında sandalye ve fonksiyonunun yeni ve net bir tanımını yapabilmeyi hedefliyordu.

 

 

 

 

Sınırdışı » Konu Başlıkları

© 2018 Tüm hakları saklıdır.
Matbaacılar Sitesi No:115 Bağcılar, İstanbul
iletişim
Boyut Pedia Kategoriler