Şu jazz dedikleri_49.sayı

Yayın tarihi: 26.12.2008
Şu jazz dedikleri

Şu jazz dedikleri...

“Demokrasi var olduğu sürece, Jazz çalmak isteyenler olacaktır; çünkü müzikte demokratik yöntemi bu kadar mükemmel kullanan başka bir tür yoktur. Jazz, diğer insanlarla olan meselelerinizi müzik yoluyla halletmek demektir.” – WYNTON MARSALIS

 

Genç Koleksiyoncu: CHET BAKER-1   
(23 Aralık 1929 - 13 Mayıs 1988)

Trompetinin temiz tınısı, lirik ve melodik çalış stili, ve Jazz’da o güne kadar rastlanmayan tarzdaki sıradışı vokalleriyle, 50'li yılların ilk yarısında Cool Jazz akımının California'da gelişen, beyaz müzisyenler ağırlıklı "West Coast / Batı Kıyısı" kolunun adeta simgesine dönüşen Chet Baker, çocuksu yakışıklılığı ve kısık romantik sesiyle o dönemin en popüler Jazz müzisyenlerinden biriydi… Chet Baker, ya da gerçek ismiyle Chesney Henry Baker, Jr., Oklahoma eyaletinin küçük bir tarım kasabası olan Yale'de, bir çiftlikte dünyaya gözlerini açtı. Aslında gitarist bir kovboy olan babasının Swing'e ve özellikle tromboncu Jack Teagarden'a düşkünlüğü, Chet'in Jazz’a ilgi duymasında rol oynayacaktı. Çocukken amatör şarkıcı yarışmalarına katılan ve kilise korosuna katılan Chet'in ailesi, o 10 yaşındayken California'ya, Glandale’e taşındı. Üç yıl sonra babası ona bir trombon satın aldı, ancak Chet bu enstrümanı çalmayı bir türlü başaramadı. Sonunda trombonu bir trompetle değiştirdiler. O günden itibaren müzik derslerine başlayan genç, kısa süre sonra okulun big band'inde trompet çalıyordu. Bir türlü nota okumayı beceremeyen Chet, yine de hassas kulağı sayesinde standartları yorumlamayı öğrendi. 16 yaşındayken liseden ayrılıp orduya yazılan delikanlı, bir süre sonra Berlin'deki 298. Ordu Bandosu'nda görevlendirildi. Önceleri trompetçi Harry James'in hayranı olan Baker'ın, Almanya'da kaldığı bir yıl boyunca, 2. Dünya Savaşı sırasında Amerikan ordu mensupları için kaydedilen parçaların yer aldığı V-disklerden Stan Kenton ve Dizzy Gillespie'nin sıradışı çalışmalarını dinlemesiyle, Modern Jazz’a olan ilgisi de arttı. Terhis olduğu 1948 yılından itibaren hayatını müzikten kazanmaya başlayan sanatçı, Los Angeles'daki El Camino College'da müzik teorisi ve armoni dersleri aldı. Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Miles Davis, Red Rodney gibi Bebop trompetçilerini dinleyerek kendini geliştiren Baker, ikinci sınıftayken üniversiteyi bırakıp tekrar orduya döndü ve San Francisco'daki Presidio 6. Ordu Orkestrası'nda görev yaptı. Ama daha sonra Arizona çöllerinde görevlendirilince ordudan ayrıldı. 1950 yılında ilk eşi Charlane’le evlendi. 1952 yılında Los Angeles'a yerleşen Baker, önce bir Dixieland orkestrasında, ardından Stan Getz’le çaldı. O yılın baharında Batı Kıyısı'nda turneye çıkan Charlie Parker'ın onu grubuna alması, genç trompetçinin yaşamını değiştirdi. Chet Baker'ı asıl üne kavuşturan ise, 1952 yazında, Los Angeles'da The Haig adlı gece kulübünde, Pazartesi geceleri sahneye çıkmak üzere anlaşma yapan bariton saksofoncu Gerry Mulligan'la verdiği konserler oldu. Piyanosuz bu dörtlünün ilk plak kayıtlarından birinde yer alan duygulu "My Funny Valentine" yorumu Chet Baker isminin önce California’da, ardından da tüm Jazz çevrelerinde tanınmasını sağladı. Mulligan'la çalıştığı 11 ay boyunca, haftada 125 dolar ücret alan Baker, 1953 yılında Down Beat, Cashbox, ve Metronome dergilerinin anketlerinde, Dizzy Gillespie, Louis Armstrong ve Miles Davis gibi isimleri geride bırakarak en iyi trompetçi seçildi. O arada eroin bulundurmaktan birkaç ay hapis yatan Mulligan geri geldiğinde, ondan haftalık 400 dolar talep edince, bariton saksofoncuyla yolları ayrıldı. Kısa süreler için yine Charlie Parker'la ve Stan Getz’le çalışan Baker, daha sonra kendi dörtlüsünü kurdu. Bu arada şarkı söylemeye de ciddi olarak eğildi ve "Chet Baker Sings" adlı bir dizi albüm çıkardı. Çocuksu, hatta efemine diye tanımlanabilecek değişik ses tonuyla yorumladığı parçalarla büyük ilgi gören sanatçı, böylece trompetin yanısıra vokal dalında da okuyucu anketlerinde üst sıralara yükseldi ve uzun yıllar boyunca gerek plak kayıtlarında, gerekse konserlerinde vokal yorumlarına ağırlıklı olarak yer verdi. Yaylılar eşliğinde de bir albüm dolduran Baker, piyanist Russ Freeman'ı içeren dörtlüsüyle 1954 yılında yaptığı plaklarla şöhretini perçinledi. O yıl "Hell's Horizon" adlı filmde bir trompetçiyi canlandırarak sinema dünyasına da adım atan bu genç, yakışıklı ve masum yüzlü trompetçi, artık sadece Jazzseverlerin değil, tüm Amerika'nın tanıdığı, aşina bir ses ve popular bir sima olmuştu. 1955'in Eylül ayında ilk Avrupa turnesine çıkan ve özellikle Fransa'da çok beğenilen Chet Baker, Avrupa'da kaldığı 8 ay boyunca uyuşturucuya alıştı. 1956 yılında ikinci eşi Pakistanlı Halema (fotoğraftaki kadın) ile evlenen Baker’ın ertesi yıl oğlu Chesney Aftab doğdu. Pek fazla çalışma olanağı bulamadığı 1957 yılında eroin bağımlılığı had safhaya ulaşan sanatçı, bir süre Kentucky'deki Lexington Hastanesi’nde tedavi gördü. Taburcu olduktan sonra Manhattan'a yerleşti ve 1958 yazından itibaren, yeni anlaştığı Riverside plak şirketi için ardı ardına albümler doldurdu... Değerli Jazzseverler, James Dean’le birlikte, 1950’ler Amerikasının en yakışıklı iki idolünden biri olan trompetçi ve vokalist Chet Baker’ın müzik yaşamına gelecek sayıda devam edecek ve bu kült müzisyenin en iyi özgün albümlerinin listesini vereceğiz. Bu sayımızda ise Baker’ın farklı dönemlerde yaptığı kayıtlardan derlenmiş albümlerden ve komple setlerden sizin için seçtiklerimizi dikkatinize sunuyoruz. Her zaman olduğu gibi, bunlar arasından belli bir dönemde ülkemize ithal edilmiş olan CD'leri  birer ay-yıldızla işaretledik. Her bölümde öncelikli olarak alınması gereken, en başarılı yapıtları ise birer okla vurguladık.

 

DERLEME ALBÜMLER

Deep in a Dream – The Ultimate Chet Baker Collection  (1952-59; 1964-65)

PACIFIC JAZZ 35937

Romance  (1953-57)  PACIFIC JAZZ 97860  (2 CD)

The Best of Chet Baker Plays  (1953-56)  PACIFIC JAZZ 97161

Let’s Get Lost – The Best of Chet Baker Sings  (1953-56)  PACIFIC JAZZ 92932

My Funny Valentine – Chet Baker Plays and Sings for Lovers  (1953-56)

PACIFIC JAZZ 28262

Young Chet  (1953-56; 1965)  EMARCY 516518  (2 CD)

In Paris: Barclay Sessions (1955-1956)  EMARCY 543547

Do It the Hard Way – The Riverside Years  (1958-59)  BOPLICITY 022

The Art of the Ballad  (1958-59; 1965)  PRESTIGE 11011

Riverside Profiles: Chet Baker  (1958-59)  RIVERSIDE 30073  (2 CD)

Jazz in the Movies  (1959; 1962)  CAM CVS 016

Lonely Star – Prestige Recordings, Vol.1 (1965)  PRESTIGE 24172

Stairway to the Stars – Prestige Recordings, Vol.2  (1965)  PRESTIGE 24173

On a Misty Night – Prestige Recordings, Vol.3  (1965)  PRESTIGE 24174

Together – The Complete Studio Recordings of Chet Baker & Paul Desmond

(1974-75; 1977)  EPIC 472984

 

KOMPLE SETLER

The Early Years (1952-54)  PROPER BOX 84  (4 CD)

The Pacific Jazz Years (1952-57)  PACIFIC JAZZ 89292  (4 CD)

The Complete Pacific Jazz Recordings of the Gerry Mulligan Quartet With Chet Baker

(1952-53; 1957)  PACIFIC JAZZ 38263  (4 CD)

The Complete Pacific Jazz Studio Recordings of the Chet Baker Quartet with Russ Freeman

(1953-56)  MOSAIC 122 (4 LP)

The Complete Pacific Jazz Live Recordings of the Chet Baker Quartet with Russ Freeman

(1954)  MOSAIC 113 (3 CD)

Chet In Paris - Complete 1955-56 Barclay Recordings (1955-56)  PHANTOM (8 CD)

 

ÖLÜMSÜZ STANDARTLAR

DON’T WORRY ‘BOUT ME

(WHEN I’M GONE)

 

Söz: Ted Koehler

Müzik: Rube Bloom

 

Don't worry 'bout me

I'll get along

Just forget about me

Be happy my love

 

Just say that our little show is over

And so the story ends

Why not call it a day the sensible way

And we'll remain friends

 

Look out for yourself

That should be the rule

Just give your heart and your love,

To whomever you love

Darlin’ don't be a fool

 

Baby why do we cling to

Some old fading thing

That used to be

So if you can't forget

Don't you worry 'bout me

 

FINE AND MELLOW

 

Söz ve Müzik: Billie Holiday

 

My man don’t love me

Treats me oh so mean

My man he don’t love me

Treats me awfully

He’s the lowest man

That I’ve ever see

 

He wears high trimmed pan

Stripes are really yellow

He wears high trimmed pan

Stripes are really yellow

 

But when he starts in to love me

He’s so fine and mellow

 

Love will make you drink and gamble

Make you stay out all night long

Love will make you drink and gamble

Make you stay out all night long

 

Love will make you do things

That you know is wrong

 

But if you treat me right baby

I’ll stay home everyday

But if you treat me right baby

I’ll stay home everyday

 

But you’re so mean to me baby

I know you’re gonna drive me away

 

Love is just like the faucet

It turns off and on

Love is just like the faucet

It turns off and on

 

Sometimes when you think it’s on baby

It has turned off and gone

 

ŞU CAZ DEDİKLERİ

 

Her Cuma gecesi 23:00-24:00 arası, TRT Radyo 3'te. 

Önemli kadın Jazz şarkıcılarının kapsamlı tanıtımı,

Carmen McRae’nin özgün albümleriyle sürüyor.

 

  4 Ocak                “Velvet Soul” (1973)

11 Ocak                “At the Great American Music Hall” - 1 (1976)

18 Ocak                “At the Great American Music Hall” - 2 (1976)

25 Ocak                “I’m Coming Home Again” (1978)

  1 Şubat              “Two for he Road” (1980) + “Heat Wave” (1982)

  8 Şubat              “Live at the Bubba’s” (1981)

15 Şubat              “Live at Montreux Jazz Festival” (1982)

22 Şubat              “For Lady Day” Vol.1 (1984)

29 Şubat              “For Lady Day” Vol.2 (1984)

  7 Mart “Any Old Time” (1986)

14 Mart                “Fine and Mellow - Live at Birdland West” (1987)

21 Mart                “Carmen Sings Monk” (1988)

28 Mart                “Dream of Life”  (1989)

  4 Nisan              “Sarah - Dedicated to You” (1990)

49-SAYI_01-Jazz Ocak 2008 » Konu Başlıkları

© 2019 Tüm hakları saklıdır.
Matbaacılar Sitesi No:115 Bağcılar, İstanbul
iletişim
Boyut Pedia Kategoriler